KEMAHIRAN BELAJAR





Kepentingan kemahiran belajar
•
Meningkatkan
daya belajar dan daya intelek.
•
Memupuk
disiplin belajar.
•
Mengumpul
dan memproses maklumat dengan tepat.
•
Meningkatkan
daya ingatan.
•
Pengurusan
masa yang berkesan.
•
Memantapkan
pembelajaran individu.
•
Mencapai
cita-cita dan matlamat diri.
•
Membina
budaya belajar yang betul dan berkesan.
•
Meningkatkan
pencapaian individu.
KEMAHIRAN MEMBACA
Kemahiran membaca ada 2 iaitu :
1. Skimming
dan scanning




2. SQ3R
SURVEY - Membuat tinjauan untuk mendapat gambaran keseluruhan bab yang akan dibaca
QUESTION - Membina
soalan semasa membaca agar fikiran sentiasa mencari jawapan
READ - Mula membaca dengan mengenalpasti, memahami dan
mencatat fakta utama, gambarajah, peta, gambar dan
sebagainya yang difikirkan penting
RECITE - Berusaha
melafaz fakta utama dan cuba mengingatnya
REVIEW - Mengulangkaji
isi-isi penting yang dicatat dan cuba mengingatnya
Membina soalan
1 Husband 5 Wife
KEMAHIRAN MENDENGAR
“Semasa mendengar OTAK berfungsi
untuk memproses maklumat dan menyimpannya di peti ingatan. Oleh itu semasa
mendengar, seseorang mestilah mengaktifkan sel-sel minda untuk menjadikannya
berkesan”.
Gangguan
o
Tidak
memberi tumpuan.
o
Kurang
berminat sesuatu mata pelajaran.
o
Berbual-bual
semasa pembelajaran berjalan.
o
Membuat
angapan negatif “Tajuk ini tidak menarik” “Tajuk ini mudah/membosankan”
o
Sedang
berkhayal.
o
Emosi
terganggu.
o
Bunyi
bising.
o
Tidak
cukup tidur.
o
Sikap
diri.
o
Penyampaian
guru kurang memuaskan.
Cara mendengar yang berkesan
o
Kawal
tumpuan dan pemerhatian anda.
o
Tingkatkan
minat kepada semua mata pelajaran.
o
Elakkan
berbual-bual semasa guru menyampaikan maklumat.
o
Jangan
malu mengemukakan soalan apabila anda tidak faham.
o
Berikan
tumpuan sepenuhnya kepada tajuk yang sedang dibincangkan.
o
Sentiasa
berfikiran terbuka “open mind”.
o
Jangan
hiraukan / layan gangguan otak. Duduk dengan penuh minat.
o
Anda
perlu mendengar, bukan menilai.
o
Membaca
terlebih dahulu bahan yang hendak diajar oleh guru.
o
Mencatat
isi-isi penting menggunakan perkataan sendiri.
Kemahiran mencatat nota
o
Mengandungi
isi-isi penting mengunakan ayat sendiri.
o
Terang,
jelas, kemas dan mudah dibaca.
o
Ditulis
dalam buku catatan mengikut mata pelajaran.
o
Diolah
dalam bentuk isi tanpa ayat panjang.
o
Menggunakan
pen berbagai warna untuk menarik perhatian ketika membaca.
o
Menyediakan
kad-kad nota untuk dibawa berjalan.
o
Dikemaskini
dari masa ke semasa.
NOTA “CORNELL”
Tajuk utama
|
Isi utama
|
Maklumat tambahan
|
Rumusan/ulasan
anda
|
||
Soalan-soalan
yang munasabah dengan isi
|
Kemahiran mengingat
o
Menghafal
isi yang ingin diingat.
o
Menyusun
isi dengan betul.
o
Menentukan
isi yang mahu diingat.
o
Menguji
kemampuan ingatan dengan ; menyoal, menjawab.
o
Melakukan
ulangkaji yang kerap.
p/s : “Mengingat adalah proses
yang dilakukan berulang-ulang tanpa jemu. Proses ini akan melekatkan maklumat
pada sel-sel otak. Ini kerana maklumat yang diterima tidak diulang semula akan
hilang dalam masa 24 jam”
KAEDAH NEUMONIK
Peta minda
o
Mulakan
dengan imej / simbol berwarna di tengah kertas
o
Gunakan
banyak simbol.
o
Perkataan
di lapisan pertama jelas dengan huruf besar.
o
Perkataan
ditulis atas garisan.
o
Fakta
bersambung mengikut kelompok masing-masing.
o
Garisan-garisan
dalam kelompok yang sama bersambung antara satu sama lain.
o
Gunakan
satu kata kunci di atas satu garisan.
o
Warnakan
peta minda anda mengikut warna kegemaran.
o
Lakarlah
dengan bebas, sementara pengemasan dibuat kemudian.
Mengurus masa
Jadual belajar
o
Perhatikan
masa anda.
o
Bagaimanakah
anda menghabiskan masa ?.
o
Bilakah
anda menghabiskan masa dengan sia-sia ?
o
Bilakah
masa anda paling selesa untuk study ?.
Perancangan
masa belajar
o
Agihkan
masa yang cukup untuk tidur.
o
Susun
mengikut keutamaan.
o
Luangkan
masa untuk berbincang.
o
Sediakan
masa ulangkaji selepas waktu sekolah. Jangan bertangguh.
o
Jadualkan
masa 1 jam untuk belajar.
o
Pilih
tempat yang selesa.
o
Tentukan
mata pelajaran untuk belajar.
o
Ikutilah
jadual anda berterusan.
Contoh jadual
Masa / Hari
|
7.30 – 2.00 pg
|
2.00
3.00
ptg
|
3.00
4.00
|
4.00
5.00
|
9.00
10.00
mlm
|
10.00
11.00
|
Jumlah
|
|||||
Isnin
|
||||||||||||
Selasa
|
||||||||||||
Rabu
|
||||||||||||
Khamis
|
||||||||||||
Jumaat
|
||||||||||||
Cuti
|
8.00
9.00 pg
|
9.00
10.00
|
10.00
11.00
|
11.00
12.00
|
12.00
1.00 tgh
|
2.00
3.00 ptg
|
3.00
4.00
|
3.00
4.00
|
4.00
5.00
|
9.00
10.00
mlm
|
10.00
11.00
|
Jumlah
|
Sabtu
|
||||||||||||
Ahad
|
Meningkatkan daya ingatan
o
Fahamkan
apa yang dipelajari
o
Jarakkan
masa belajar
o
Lafaz
isi penting dengan kuat
o
Percaya
kebolehan diri sendiri
o
Ulang
berkali-kali
o
Guna
kata kunci, lambang, ungkapan dan lain-lain
o
Bayangkan
selalu
Nota : SILA RUJUK KEPADA GURU KAUNSELING SECARA BERSEMUKA UNTUK KETERANGAN DAN BUTIRAN SECARA TERPERINCI.
Nota : SILA RUJUK KEPADA GURU KAUNSELING SECARA BERSEMUKA UNTUK KETERANGAN DAN BUTIRAN SECARA TERPERINCI.
No comments:
Post a Comment